KÖPVILLKOR – FLAGGHUSET EUROPA AB
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1. Allmänt
2. Avtal och beställning
2.1 Tryckeribeställningar
3. Betalning
4. Leverans och frakt
4.1 Montering och flaggstänger samt extraarbete
5. Ånger-, retur och bytesrätt
6. Reklamation och garantier
7. Hantering av personuppgifter och sekretess
8. Ändring av villkoren
9. Tillämplig lag och domstol
________________________________________
1. Allmänt
1.1 Dessa villkor reglerar köp av produkter och tjänster från Flagghuset Europa AB (”Flagghuset”) till privatpersoner och företag inom Sverige.
1.2 Beställning kan ske via:
• Flagghusets webbplats: https://www.flaggshop.se
• Telefon eller e-postkontakt med Flagghusets personal
• Fysisk butik
1.3 För minderåriga konsumenter gäller Föräldrabalken kap. 9.
1.4 Kunden ansvarar för att samtliga uppgifter, inklusive personuppgifter, leveransadress, fakturaadress och kontaktuppgifter, är korrekta. Felaktiga uppgifter kan medföra extra kostnader som kunden debiteras.
1.5 Flagghuset förbehåller sig rätten att korrigera priser. Prisskillnader kan förekomma mellan fysisk butik och webbutik. Ogiltighet av en bestämmelse enligt svensk lag påverkar inte övriga villkors giltighet.
________________________________________
2. Avtal och beställning
2.1 Avtal träffas först när Flagghuset har bekräftat beställningen genom en skriftlig orderbekräftelse, normalt via e-post.
2.2 Flagghuset förbehåller sig rätten att:
• Avvisa eller ändra beställning vid felaktiga uppgifter
• Efterföljande korrigera priser eller leveranstider vid felaktigheter eller kostnadsförändringar som inträffar före leverans (ex. tullar, valutaförändringar, varuskatter)
2.3 Tryckeribeställningar
• Kunden ansvarar för att inskickade original inte bryter mot tredje mans rättigheter
• Flagghuset ansvarar ej för förvanskade digitala filer
• Flagghuset förbehåller sig rätten att leverera ±10 % av beställda trycksaker från beställningsantal 10 stycken eller fler
• I priser ingår startkostnad, produktion samt korrektur upp till 10 minuter
• Originalarbete: 860 kr/h inkl. moms
• Påföljande korrektur: 210 kr/st inkl. moms
• Tidskrävande korrektur debiteras enligt ovanstående taxa
2.4 Vid beställning via telefon tillkommer administrativ avgift på 50 kr inkl. moms under perioden mars-augusti.
2.5 Kunden skall lämna relevant information som påverkar tjänstens utförande. Extra arbete utöver normalt arbete kan debiteras upp till 10 % av ursprungligt pris.
________________________________________
3. Betalning
Betalning sker via kort, banköverföring, faktura, E-faktura eller Swish. Kortbetalningar hanteras av DIBS som uppfyller kraven för PCI-DDS och kan göras med de vanligen förekommande kortalternativen. Flagghuset förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalningsalternativ.
Betalning via banköverföring sker till:
Bankgiro: 5851-5461
Referensnummer: [ert fakturanummer]
Faktura för företag, kommuner och landsting gäller 30 dagars netto från fakturadatum med 18% dröjsmålsränta. Faktura skickas som PDF eller E-faktura.
Priser
Priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms, med undantag för reklamshoppen (reklam.flaggor.nu) som riktar sig till företag och visar priser exklusive moms. Eventuella betalnings-, expeditions- och fraktavgifter anges separat. Flagghuset är inte bunden av sådana felaktiga prissättningar som kund insåg eller borde ha insett. Om felaktigt pris har angetts för en produkt som kund har beställt underrättas denne och Flagghuset inväntar ett godkännande innan köp genomförs. Flagghuset reserverar sig för eventuella skrivfel och prisändringar på grund av ändrad moms, förändring i valutaläget, inköpspriser samt ändring av lagstadgade avgifter.
Vid köp av vara som kräver frakt råder ett minsta ordervärde av 100 kr, detta inklusive moms och exklusive frakt.
Flagghuset förbehåller sig rätten att debitera kunder om villkoren ej uppfyllts från kundens sida.
Flagghuset reserverar sig för eventuella fel, exempelvis prisuppgifter, kampanjer, rabattkoder eller produktuppgifter som kan uppstå online och i butik
Faktura – företag, kommuner och landsting. 30 dagar netto från fakturadatum. Faktura skickas som PDF eller E-faktura.
Vid pappersfaktura tillkommer 35 kr i avgift.
Vid betalning efter förfallodag: dröjsmålsränta 18 % per år, påminnelseavgift 60 kr inkl. moms.
Vid behov av ny faktura p.g.a. felaktiga uppgifter: hanteringsavgift 120 kr inkl. moms.
Flagghuset förbehåller sig rätten att begära förskottsbetalning, exempelvis vid förfallna fakturor
Äganderättsförbehåll. Flagghuset Europa AB anses ha full äganderätt av en produkt tills dess att full betalning har slutförts. Kund har därför ej rätt att överlåta eller sälja vidare en produkt dessförinnan att fullständig betalning av produkten har skett. Flagghuset förbehåller sig rätten att återta produkter om fallet är att kund inte följer de betalningsvillkor som framkommer i detta avtal samt debitera kostnad för återtagandet.
Överlåtelse av fordran. Flagghuset förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal.
________________________________________
4. Leverans och frakt
Flagghuset levererar endast varor inom Sverige. Kostnad för frakt tillkommer vid beställning om inget annat uttryckligen framgår. Notera att begränsningar i leveransalternativ kan förekomma. Flagghuset tar ej ansvar för eventuella förseningar eller skador orsakade av transportombud. Kund måste kontakta Flagghuset om skada inom fem (5) dagar från det att ett skadat paket tagits emot - efter denna tid blir kund själv ansvarig för leveransen. Kunden har fullt ansvar för att personuppgifter, leveransadress, faktura adress samt kontaktuppgifter är aktuella och korrekt ifyllda vid registrering av order. Flagghuset förbehåller sig rätten att debitera kunden på den extra kostnad som uppstår till följd av felaktiga uppgifter.
Vid hög belastning, förändrad lagerstatus eller dylikt kan längre leveranstider förekomma. Vid avvikande leveranstider som innebär en längre väntan än 4 veckor (ca 20 arbetsdagar) anser sig Flagghuset skyldig att meddela kund om denna ändring.
Leveranstid
• Lagerartiklar 1–10 arbetsdagar.
• Tryckeribeställningar, 5-25 arbetsdagar från att korrektur godkänts.
Alla leveranser sker med DHL om inget annat avtalats. Flagghuset kan debitera extra fraktkostnader utöver specificerad frakt vid beställning.
Leveransalternativ
• Service Point, för privatpersoner, företag och enskild firma. Mottagare måste matcha registrerad person. Telefonnummer och e-postadress krävs. Notera att företagsnamn ej får anges som mottagare. Mottagare, den som är ansvarig för att lösa ut ett paket, måste vara den samma som registrerats vid ordern. Order skickas till ombud enligt DHL, till den de anser närmast den adress som uppgivits i beställning. Önskas specifikt ombud bör kund meddela detta i samband med att beställning görs och Flagghuset tillgodoser i den mån om möjligt.
• Företagspaket skickas endast till företagsadresser, ej privat bostadsadress eller boxadress. Paket körs ut vardagar mellan 08:00 - 17:00, adress skall därmed vara bemannad mellan dessa tider. Om leverans inte kan tas emot, kan paket skickas till närmaste paketombud om detta anges vid beställning.
Vid slutförsäljning. Flagghuset reserverar sig för slutförsäljning av enstaka eller flertalet produkter. Vid beställning av en produkt som inte finns i lager informeras kund och får själv välja om ordern ska annulleras eller läggas som restorder. Restorder innebär att Flagghuset skickar varan när den finns i lager. Kund blir meddelad när ordern lämnar Flagghusets lager.
Felaktig leverans. Mottags felaktig eller icke fullständig leverans bör Flagghuset kontaktas snarast via mail, order@flagghuset.se med bild på mottagen order samt produkt.
4.1 Montering och flaggstänger samt extraarbete.
Flaggstång levereras till tomtgräns under förutsättning att farbar bilväg finns för fordon 14 m, 3,5 ton. Vid leverans via avgiftsbelagda broar, färjor eller tullar efterdebiteras kunden. Leverans utanför våra leveranszoner eller zoner med trafikrestriktioner, kontakta Flagghuset för skräddarsydd offert via mail, order@flagghuset.se.
Transport av flaggstänger sker genom Flagghusets egen personal, med undantag för högsäsong då vissa transporter kan ske genom fristående distributörer. Vägunderlag ska kunna uthärda och ha plats för 24m lastbil (med undantag för Stockholms län), om detta inte är fallet bör Flagghuset få denna information i samband med ordern.
Vid beställning av leverans och/eller montering skall kunden lämna relevant information som påverkar tjänstens/leveransens utförande, extraarbete utöver normalt arbete debiteras med 10 % av orderns ursprungliga pris. Vid bomkörning returneras godset, kostnad debiteras kund och kan skickas igen på kundens bekostnad. Önskar hjälp med deponi av flaggstång måste detta meddelas innan, pris tillkommer. Alla merkostnader debiteras.
• Bergmontering. Solitt berg ≥1 m djupt, max 5–10 cm jord ovanpå
• Jordmontering. Fritt grävdjup 100–120 cm
• U-balksmontering. Montering i kunds befintliga balkar, endast U-balkar. Kunden ansvarar för balkarnas skick samt bifoga mått och bilder.
• Kombinationsmontering: Kunden skall välja jordmontering och ange i webborderkommentar att det är kombinationsmontering samt vilka förhållanden det är på plats.
________________________________________
5. Ånger-, retur- och bytesrätt
Konsumenter har 14 dagars ångerrätt vid distanshandel. Ångerfristen startar vid mottagande eller uthämtande av paket. Flagghuset måste meddelas inom de 14 dagarna. Meddelande skall skrivas tydligt och innehålla relevant information inkluderat: konsumentens namn och adress, samt annan relevant information så som ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter som ångras.
Vid leverans har kund rätt till att öppna paketet och inspektera produkten, dock får förpackning ej brytas i större utsträckning än vad som kan anses nödvändigt för att fastställa produktens kvalité eller egenskaper. Om, och i den mån, produkt hanterats i större utsträckning än vad som anses nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion har Flagghuset rätt att utföra värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas till konsument. Värdeminskningsavdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde. Ångerrätten appliceras endast på oanvända produkter som returneras i oförändrat skick samt i originalförpackning eller likvärdigt emballage.
Icke utlösta paket omfattas ej av ångerrätten. En order som ej utlöses inom 7 dagar hos ombud kommer automatiskt att returneras till Flagghuset. För icke utlöst paket kommer kund att debiteras ytterligare 299 kr inklusive moms för returfrakt, administrativ- samt hanteringskostnad.
Produkter med personlig prägel eller enligt kunds anvisningar omfattas ej av ångerrätt.
Utövande av ångerrätten. Det är alltid möjligt att besöka vår butik för att returnera en produkt. Vid besök i butik tillkommer inga avgifter eller extra kostnader. För produkter inköpta i butik måste retur ske i butik. Produkter inköpta via webborder skall returneras till Flagghuset. Vid retur till följd av ångerrätten står kund för returfrakt. Kund innehar alltid risken vid transport till Flagghuset. Returer skickade till ombud kommer ej att lösas ut och kommer att gå i retur till avsändare. Kund ansvarar för produktens skick från det att denne har tagit emot produkten tills dess att produkten är åter hos Flagghuset. Inköpsbevis måste infinnas för att retur skall kunna hanteras av Flagghuset.
Returadress: Flagghuset Europa AB, Stationsvägen 22, 184 50 Åkersberga
________________________________________
6. Reklamation och garantier
Vid garanti- eller reklamationsärende ombes kund ta kontakt med kundservice, alternativt medtaga produkt och inköpsbevis till butik. Vid reklamation av produkt måste legitimt och relevant inköpsbevis, kvitto eller faktura, följesedel etc. medfölja reklamationen. Legitimt kvitto eller faktura måste även bibehållas för att garanti ska gälla.
Förutsättning för reklamation är även att konsument kan styrka att bristfällig produkt innehaft felet vid inköpstillfället. Normalt slitage är ej anledning till reklamation. Garantin omfattar inte kostnader för reparationer vid annan verkstad om inte annat har uttryckligen har avtalats. Notera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter och tjänster från andra leverantörer och tillverkare. Garantitid gäller från och med ursprungligt inköpsdatum. Flagghuset lämnar 1 års garanti på samtliga varor med undantag för:
• Flaggstänger 6 - 18 m: 15 år
• Flaggor/vimplar: 3 månader
• Flaggstångsmontering: 36 månader
Flagghuset förbehåller sig rätten att reparera eller byta ut en produkt i enlighet med Konsumentköplagen gentemot privatkunder. Gentemot företagskunder tillämpas köplagen. Garantin omfattar inte produkter som brukats för annat än sitt ursprungliga ändamål och inte heller s.k. slitagedelar eller engångsartiklar så som bandclips, pappersflaggor m.m. Om ett fel som orsakats av material- eller produktionsfel upptäcks inom garantitiden (1 år med undantag) anses detta fel ha funnits vid inköpstillfället.
Kund bör kontakta Flagghuset så snart som möjligt efter att fel upptäcks. För att en reklamation ska anses vara giltig bör kund utföra reklamationen inom skälig tid efter det att kund märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid. Reklamation sker genom att returnera bristfällig produkt till Flagghusets butik, alternativt besöka eller kontakta butik om retur inte är möjlig till följd av distributörs villkor eller godsets egenskaper. Flagghuset löser ej ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav. Ej heller produkter som skickas till ombud.
Efter att reklamerad produkt är mottagen och konfirmerad bristfällig, godkänns reklamationen och Flagghuset kommer att kompensera kund i enlighet med gällande lagstiftning. Felet kommer att avhjälpas alternativt ersättas med en ny eller likvärdig produkt. Om inget av dessa är möjligt eller om Flagghuset bedömer det mer kostnadseffektivt kan en återbetalning istället komma att ske. Om kund bekostat returfrakt och reklamation anses giltig kommer Flagghuset att betala för denna. Notera att Flagghuset har rätt att neka reklamation om material- eller produktionsfel ej påträffas i enlighet med Svensk lag. I sådana fall betalas ej eventuella utlägg tillbaka till kund, såsom returfrakt. Om reklamation ej godkänns debiteras kund en avgift på upp till 250kr inkl. moms. Eventuell tvist avgörs av ARN. Återbetalning sker snarast möjligast efter att produkt har tagits emot och reklamation har godkänts av Flagghuset. Återbetalning sker genom samma betalningsalternativ och till samma användare som under original beställning. Detta om inget annat uttryckligen avtalas.
________________________________________
7. Hantering av personuppgifter och sekretess
Kund bekräftar att de personuppgifter samt fakturauppgifter som lämnas in i samband med beställning är korrekt och fullständigt ifyllda samt ansvarar för sådana uppgifter som är felaktiga. Flagghuset har rätten att debitera kund för eventuella kostnader till följd av felaktigt ifyllda uppgifter. Flagghuset förhåller sig till General Data Protection Regulation (GDPR). Vid registrering och godkännande av beställning godkänner konsument även att Flagghuset lagrar de uppgifter som givits. Uppgifter sparas och används för att Flagghusets verksamhet på bästa sätt ska kunna utföra utlovat arbete gentemot kund. För mer om detta läs Flagghusets Integritetspolicy.
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.
Kund som är ett företag garanterar att den person som har registrerat kundkontot, samt eventuella övriga användare, är behörig att utföra åtgärder samt genomföra köp som representant för företaget på webbplatsen. Kund som är ett företag är ansvarig för alla åtgärder som utförs av dess användare under inloggning på kundkonto. Vidare ska kund som är ett företag se till att dess användare läser och godkänner dessa villkor samt Flagghusets integritetspolicy.
________________________________________
8. Ändring av villkoren
Flagghuset förbehåller sig rätten att utfärda ändringar i dessa villkor när som helst i tiden. Alla ändringar publiceras på webbplatsen. Ändringar gäller från det att kund har accepterat villkoren, alternativt 30 dagar efter att kund är informerad om ändringarna.
________________________________________
9. Tillämplig lag och domstol
Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och utan hinder av vad som anges under stycket nedan, avgöras i Sverige av allmän domstol. Den som är konsument kan kontakta sin kommuns konsumentvägledning eller Konsumentverkets upplysningstjänst ”Hallå Konsument” för att få rådgivning och information. Den som är konsument har också rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kan nås antingen via www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Flagghuset ARN:s rekommendationer.